Anak Derhaka

Di sebuah kampung yang diberi nama Kg. Kuali Lebam Sebatang.... tinggallah seorang janda

beranak satu...Senah namanya. Anaknya nak kata budak tidak...nak kata tua pun tidak tapi

perangai...masyaalah! ngalah kan setan aprait.... Mereka hidup takler senang...hidupnya

kais pagi makan pagi...kais petang makan petang.

Nama anak Si senah nie orang panggil Dak Atan... SiAtan nie kurang ajar orangnya....

hobi utama dia lumba motor haram....oleh sebab perangainya tak serupa orang .

maka maknyapun tak kuasa nak layan kerenah anaknya tuh! nak dijadikan cerita....

Suatu hari tuh Atan teringinkan sebuah motor...selama nih pun kalau Si Atan teringin

nak ber-racing dia pinjam dari kekawannya...tapi kali nih dia tak berpeluang lagi

disebabkan kawannya dah serik pinjamkan motor kat dia...maklumlah ganas dan gelojoh

dan rakus sangat. so, dia paksa ler maknya belikan sebuah motor yang canggih!!!

dengan kurang ajarnya Atan berkata " oii! kau!! aku nak motor" .

Dengan lemah maknya jawab " mana aku nak cekau duit Atan oii?

" Atan bengang lalu dengan biadapnya Atan berkata lagi" Aku tak kira orang tua!!!

kalau aku kata aku nak...aku naklah!!! besok aku nak tengok motor tuh dah ada depan

mata aku.. FAHAM????"

maka keesokkan harinya tersedialah motor tuh utk SiAtan...sebulan selepas tuh...

Senah teringin nak minum air teh BOH.. Disuruh anaknya belikan serbuk teh tu....

Dengan angkuhnya Atan melenting...........

Atan: Apa ??? ko nak aku belikan teh semata2 untuk ko, dengan naik motor aku yg canggih nih?
?
mana boleh!!! Tak glamour!!!!


Mak: tak pe kalau ko tak nak tolong aku !!

Dengan sedih Senah menahan sabar...Lepas tuh Atanpun blah ngan motornya ((pergi Racing)) ...

Nasib Atan agak malang..dia mati katak dlm kemalangan ketika berlumba ((padan muka)) ...

maka mayatnya pun dikebumikan dengan selamat... semua sanak saudara sedih atas kematian

Atan kecuali emaknya....

Kemudian ketika orang menyiram air mawar di pusara Atan..maknya enggan menyiram pusaranya

ngan air mawar.. tetapi maknya menggunakan air TEH.......lalu... maknya berkata

"kerana teh la anak aku mati..."

Sedang maknya sibuk menyiram...tetiba...kubur Atan merekah..maka semua yang ada

disitu lari lintang pukang ..tak cukup tanah kecuali Senah..(.emaknya) lepas tuh....

atan keluar dari kubur dan bertentang mata dgn maknya..

Lalu dengan tak semena2 mulut Atan bergerak dan berkata dengan lantang.........
"
"
"
"
"
"
"
"
"
teh BOH ada UMMMPPHHHH !!!!!!


SEKIAN.......al kisahhhhh..

Tiada ulasan: